Velkommen til den nye verdenen som du må bli vant til etter Peak Oil. Det er selvsagt de svinnende ressursene som ligger bak også dette.
Storbrittanias regjering, tross for enorm motstand, vil nå innføre såkalte "vegpriser". Dette vil si at i tillegg til å måtte betale vanlig årsavgift (jo de har dette der også), i tillegg til å måtte betale bensin, bompenger i de mange bomringene som landet har kopiert fra Norge (fordi nordmenn liker dem, har briterne blitt fortalt)… nå må du betale jo hver kilometer (vel, engelsk mil som er 1, 6 kilometer) alt etter satsen til veien/veiene du kjører på!
Altså det blir nå som strømregningen. Denne veien koster 75 øre per 1,6 kilometer du kjører på den, mens denne veien – som er nyere og bedre – koster 1 KR per 1,6 kilometer du kjører! Fantastisk ehh?
Det hele skal selvsagt overvåkes av GPS-brikker som du plikter å ha i bilen. Big Brother ser på deg…
Men slapp av, snart blir bilkjøring kun tidsfordrivet til eliten som fremdeles har råd til det… opps, glemte også karbonavgiften du snart også må betale! Og alle de nye veier, tunneler, og hva vet jeg blir til denne elitens lekegrind.
Og DU har vært med å betale for dette også! Du subsiderer den nye eliten og betaler for det de trenger å ha det gøy etter du må sluttet å ha det slik…
Og det finnes sikkert et ord for den britiske regjeringens avgjørelse, om å presse frem tross all motstanden… det er jo demokrati det:P
You suckers!

29 kommentarer In " Ingen støtter oss – vi gjør det likevel… "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 23rd 2007 at 12:54 am
Jeg drømte i natt at jeg kjøpte meg hest.. Men blir vel co2kvote på dem også, for de fiser så det svir i nesa..:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 8:41 am
Many a truth in jest – hehe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 8:46 am
Rett og rimelig. Når folk velger å sitte mest mulig på den feite ræva si mens de spyr ut dødelig gift i trynet på fotgjengerene, så skulle det bare mangle at de ikke betaler for det også. Hadde heller sett det ble total forbud, men dette er ikke et dårlig forslag heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 11:30 am
Nei, som jeg har sagt til mange andre, har jeg hjulpet miljø – ved IKKE å sitte på ræva mer enn du og de fleste har hatt varmer retter. Jeg fikk bare lappen da jeg var 40 år, og jeg har syklet, gått, du nevner det. Så skaffer jeg meg bil av helsemessige årsaker, og så får vi dette omkved.
Men uansett kommer vi til å slutte å kjøre. Det er ikke rett og rimelig, Thrillseeker, men en konsekvens av Peak Oil… som også du vil merke ganske snart. Neste om ikke allerede i år.
Og det kommer fort dagen du vil drømme om den dødelige giften… da du innser at den har gjort mesteparten av alt LIV vi har i det hele tatt mulig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 11:38 am
#2.5
“Nei, som jeg har sagt til mange andre, har jeg hjulpet miljø – ved IKKE å sitte på ræva mer enn du og de fleste har hatt varmer retter. Jeg fikk bare lappen da jeg var 40 år, og jeg har syklet, gått, du nevner det. Så skaffer jeg meg bil av helsemessige årsaker, og så får vi dette omkved.”
Selv om du lider helsemessig så er ikke det noen grunn for at du skal la andre lide helsemessig med å spy ut gift til de.
“Men uansett kommer vi til å slutte å kjøre. Det er ikke rett og rimelig, Thrillseeker, men en konsekvens av Peak Oil… som også du vil merke ganske snart. Neste om ikke allerede i år.”
Hvorfor er ikke det rett og rimelig om jeg tør å spørre? Er det kanskje rett og rimelig at du og alle andre skal få pumpe ut litervis av gift i trynet mitt og alle andre fotgjengere?
“Og det kommer fort dagen du vil drømme om den dødelige giften… da du innser at den har gjort mesteparten av alt LIV vi har i det hele tatt mulig.”
Jeg skulle gjerne ha levd som et ur-menneske jeg, disverre tillater ikke samfunnet det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 11:50 am
Fint. Fortsett å lese miljøprogaganda, du.
Oljen har gjort ditt liv mulig. Alt ifra maten du spiser til klær og medisin… det er kort sagt ingenting som ikke bruker det.
Men som sagt, du får snart tid til å tenke på dette. Denne bloggen vil stenge snart, og du kan tenke på dine tåpelige kommentarer i de kommende årene (forutsatt selvsagt at VGB består).
Du skriver, “Jeg skulle gjerne ha levd som et ur-menneske jeg, disverre tillater ikke samfunnet det”… vel som faren min pleide å si, “just be careful what you wish for”.
Du får nok prøve ut din fantasi som ur-menneske ganske snart, i din levetid. Fra nå av til 2020 er det nettopp en transisjon der du kan avvene deg til hva som senere ikke blir der – nettopp oljen og gass, som du synes er så “giftig”.
Som du kan lese i et innlegg i http://www.oljekrisa.no om alternativ energi, men som passer etter mitt syn like godt ditt tilfelle:
“Påstanden [din] røper en manglende forståelse og kunnskap om hvorfor olje er verdens suverent viktigste naturressurs og handelsvare.” – pronomet i klammer tilført av meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 11:56 am
“Fint. Fortsett å lese miljøprogaganda, du.”
Jeg leser ikke miljøpropeganda, jeg konstanterer fakta, at den giften du spyr ut rett i trynet på meg når du kjører forbi, er kreftfremkallende, åreforkalkende og generelt sett meget giftig.
“Oljen har gjort ditt liv mulig. Alt ifra maten du spiser til klær og medisin… det er kort sagt ingenting som ikke bruker det.”
Forstår ikke helt poenget ditt. Hvis vi aldri hadde tatt ibruk oljen så hadde vi heller ikke hadd disse tingene, noe som igjen hadde ført til at jeg ikke hadde savnet dem. Hvis forfedrene mine klarte seg uten olje så ser jeg ikke problemet i at jeg skal kunne gjøre det.
“Men som sagt, du får snart tid til å tenke på dette. Denne bloggen vil stenge snart, og du kan tenke på dine tåpelige kommentarer i de kommende årene (forutsatt selvsagt at VGB består).”
Hvorfor det, jeg er da bare glad for at jeg slipper å riskere lungekreft hvergang jeg tar en spasertur.
“Du får nok prøve ut din fantasi som ur-menneske ganske snart, i din levetid. Fra nå av til 2020 er det nettopp en transisjon der du kan avvene deg til hva som senere ikke blir der – nettopp oljen og gass, som du synes er så “giftig”.”
Og godt er det, disverre er ikke det så kjempe hvis rikingene fortsatt bruker det.
“”Påstanden [din] røper en manglende forståelse og kunnskap om hvorfor olje er verdens suverent viktigste naturressurs og handelsvare.”"
Heller helsen min, en rikdom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 12:26 pm
Men jeg kan jo legge til at mitt synspunkt er følgende: Enten har alle dette vidundermiddelet olje tilgjengelig til en rimelig pris, ellers har ingen det. At olje kun skal bli forbeholdt de rike er selvfølgelig feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 12:29 pm
Når du stenger bloggen: kunne du bare stenge for innkommende kommentarer tror du?
Kunne vært greit om innleggene fikk stå videre.
Vår samtid blir kanskje helt uten dokumentasjon.
Alt er digitalt og slettes fortløpende.
Vi blir verdens til nå mest historieløse generasjon.
Vi etterlater oss null.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 12:51 pm
#6
Tingen er at bloggen blir slettet når den har vært inaktiv lenge nok…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 12:53 pm
Det er mye som kan sies om veiprising. Syns det er OK at man betaler for akkurat det man bruker. Men det kunne godt ha vært et “minstefradrag” i bunn, for ikke å belaste dem med nødvendig bruk av bil til arbeid (vanskelig å finne klare avgrensninger / definisjoner, må jeg innrømme…)
Dette er i så fall helt parallelt med strømtariffene: Overforbruk burde vært veldig dyrt, mens et minsteforbruk burde være overkommelig. Omtrent som det var “før i tia”.
Men hovedankepunktet mitt, Briggs, er at du hevder at de rike nå kan kjøre som de vil, oss vanlige må svi. Vel, ja, men slik er det jo med det meste: Strandtomter, fjellhytter, flyturer osv.
Det vi må spørre oss er: Hvor stor nytte vil overklassen ha av “happy motoring”? Hvordan skal veiene bli vedlikeholdt? Tvangsarbeid?
Innen vi kommer dit vil det nok ble store omveltninger hvor mange av de som er overklasse i dag ser sin papir-rikdom forsvinne i tomme lufta, mens andre som har kjøpt gode landområder og har sterke nettverk vil bli den nye overklassen.
Det avgjørende er om en tilstrekkelig rest av demokrati, sivilt samfunn og lov og orden blir igjen som kan stå imot mafia/krigsherre-tendensene som helt sikkert vil komme.
Men det kan godt hende jeg tar feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 12:58 pm
Juhuu..
Jeg er Eliten..!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 1:52 pm
#thrillseeker, du er med stor stor sannsynlighet ikke født en gang var det ikke for oljen og gass. Foreslår du underviser deg litt i “The Green Revolution”, som har intet med dagens “grønn” begrep å gjøre.
Jeg tilføyer ingenting mer, bortsett ifra å presisere at kommentarene her kommer til å stå som monument til den monumentale ignoransen. Fakter, sier du. Tja.
Vel, takk til #El Gringo. Jeg skal ta ut et utvalg av bloggen, og legg den inn på et arkiv på de nye sidene.. Da får det vel holder…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 1:59 pm
HALLO !!! først nå dere vet dette da?? Dette har dem betalt i Italia de siste 20år da for å få lov til å bruke motorveiene, det samme blir det i Tyskland og resten av EU da……men med mye høyere priser da….snakk om 40 euro for hvergang du kjører inn på motorveiene, og d.v.s ca 340 norsk kroner da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 2:04 pm
Og fra 01.01.2015 blir det forbudt med bensin og diesel biler i hele EU….blir du stoppet etter denne dato med bensin eller diesel bil i et EU land, blir bilen inndratt til inntekt for staten i aktuelle EU land….det gjelder Sverige, Finland og Danmark, for dem som har glemt at dem e medlem av EU da….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 2:13 pm
#12
På tide at fotgjengere kan ferdes fritt uten at de må risikere kreft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 2:16 pm
Noe leser vi hos Oljens tid er over at det skal bli forbudt å kjøpe bil.
Peak Oil!
http://www.vgb.no/778...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 23rd 2007 at 2:53 pm
#12 Det kommer aldri til å funke. De tror fortsatt på at biodrivstoffet er en løsning.
Enkel matamatikk tilsier det aldri kan gjøres. 25% av dagens mais produksjonen i USA går til etanol, for eksempel – den gir igjen 2% av drivstoffet…
Før eller senere vil politikere som vedtar dette skjønner at det ikke kommer alternativer, uansett “presset” på industrien.
Hva gir folk rett, om det bare er litt eller mye, til å spy ut giftig, kreftfremkallende og åreforkalkende gift i trynet mitt? Ikke vet jeg, men jeg ser helst de forsvinner for godt. Skaff dere heller batteri drevne biler, selv om dere må lade de for hver kilometer.
“Og hvorfor er det slik, at omtrent alle kjører bil? Jo det skal jeg fortelle deg; Dette er folk, som bare for å slippe å flytte på den feite ræva si altformye, velger å slippe ut gift som kan være det som gjorde at du fikk kreft eller døde av hjerte problemer.”
Dette skriver den ignorante Thrillseeker på hans blogg. Som jeg nevnte har jeg gjort ALT han synes er så bra, brukte sykkelen som bil helt til jeg ble 38 år, røykte ikke, drakk ikke – og det var da jeg fikk hjerteproblem og måtte opereres. Men i alle de årene jeg gjorde alt som var “riktig”, må jeg si at det var ikke bare “bare”. Og når Thrillseeker foreslår batteri som løsning til biler vet han tydeligvis ingenting om at en sånn løsning IKKE vil komme.
Energien må likevel fremskaffes. Men jeg gjentar – uansett hva vi gjør er Peak Oil et faktum, og vi trenger ikke karbonkvotaer eller vegprising nå… bilsamfunnet er ferdig uansett. Og det ER ikke alternativer.
#11, nei, vi snakker ikke om moterveiene. Vi snakker om ALT. Alle veier. Absolutt alt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 2:07 am
leste i VG at det diskuteres forbud mot salg av bensinbiler. selv om det ikke går (pga at biodrivstoff ikke går) viser det jo en vilje til noe annet enn denne elitismen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 7:58 am
Bra du vil lagre litt av bloggen.
Dersom historien gir deg rett, er det svært viktig å frata maktmennesker muligheten for å hevde i ettertid at dine synspunkter aldri har vært hevdet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 7:59 am
PS: Jeg håper faktisk du tar feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 9:06 am
Mobster, nei, det viser bare at vi er “down shit creek without a paddle”.
Jeg kommer til å lage eget innlegg om denne virkelighetsflukten, ettersom Alice in Wonderland også er kommet til England og Europa.
Det skremmer meg å se hvor alvorlig noe man i forkant vet ikke KAN fungere blir presentert i mediene. Noen av Storbrittanias energiplaner – særlig de som skal erstatte bilen – hører rett og slett til fantasiverden og barnebøker enn seriøse forsknings- og regjeringsdokumenter.
Det
te viser igjen hvor ille situasjonen faktisk er, og det viser at vi slett ikke kommer til å fortsette “business as usual” mye lenger enn dette året. CQD spår de første forskynningsproblem (når etterspørselen er større enn produksjon/utvinning kan møte) allerede denne sommeren – kanskje august/september.
Men denne spådommen min er litt som den tidligere spådommen til Kenneth S. Deffeyes. Han spådde at Peak Oil ville inntreffe 24. november 2005. Nå er det mye som tyder på at Peak Oil faktisk var i 2005, men selvsagt kan man ikke si at det var akkurat denne datoen virkelig er den riktige. Så nøye er det ikke.
Men det som er klinkende klart. Fremtiden vår blir ikke det vi trodde, og vi allerede nå er i forandringstiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 9:11 am
på samme måten andre håper det skal bli batteridrevne biler, og alternativ energi håper – så håper jeg at du, El Gringo, har rett.
Dette har dog et ord. Ønsketenkning.
Men ja, jeg håper jeg tar feil, og det er visst lov å ønske virkeligheten var en annen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 9:37 am
Må bare berømme blogg-eieren for å skape debatt om dette viktige tema. Det er jammen mye aktivitet her.
Et tips, Briggs: Her er mange trollerer og kverulanter. Jeg syns du bruker for mye tid på disse.
Hva med å ha en fakta-side, så kan du bare gjøre korte henvisninger til disse. Ellers syns jeg du bruker mye energi på å gjenta de samme argumentene, ofte overfor personer som ikke vil verken forstå eller lytte.
Da trenger du ikke legge ned bloggen, heller!
Takk for utmerkede innlegg og skarpe observasjoner (selv om jeg ikke er enig med alt du skriver)!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 24th 2007 at 9:54 am
Denne bloggen stenger jo 27. juni – av nettopp begrunnelsen du nevner. Man *har* ikke tid til sånt.
Før hadde CQD en polise om å slette useriøse kommentarer, men nå får de står – som monument til innskriverens dumhet i årene som kommer. Jeg vil lagre et utvalg til den nye siden.
Den nye siden blir fakta-sider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 3:57 pm
Jeg har bestemt meg for å ikke bruke så mye tid på blogging, men er innom for å kommentere litt i enkelte innlegg, selv om det har blitt mye mindre enn før
—
Jeg leste noe i dag, angående en avtale som G8-landene forhandler om, som går på dette med CO2 og som kanskje er noe du synes er interessant. Lurer på hva du tenker rundt dette.
http://www.aftenposte...
“USA vil også fjerne en hver referanse til konklusjonene fra FNs klimapanel om at de observerte klimaendringene er menneskeskapt. De vil kun strekke seg til å slå fast at det er både naturlige og ikke-naturlige årsaker.”
Dessuten ville de ikke ha seksjonene “Fighting Climate Change” og “Carbon Markets” med.
Det var også noe med energi-sikkerhet og klima som var helt uaktuelt for USA:
“At amerikanerne ikke en gang kan godta et ordet klimaendringer står foran ordet energisikkerhet i tittelen viser hvor viktig det er for Bush-administrasjonen å tone ned klima-elementet.”
Jeg vet ikke helt hvordan dette med USA sin holdning passer inn i det hele, men at dette med CO2 og energipolitikk/energisikkerhet er nært knyttet sammen, er hevet over enhver tvil. Det var til de “der ute” som ikke klarer å se sammenhengen (og sammenblandingen) mellom CO2 og olje/gass/energipolitikk i storpolitikken, selv om det er ganske så opplagt.
—
Det at USA gjør seg vanskelige i forhandlingene, har sikkert å gjøre med at USA vil ha en avtale som er mer gunstig for dem energipolitisk sett kan jeg tenke meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 4:24 pm
USA kommer visst til å skrive under har det vist seg. De bare gjorde seg litt vanskelige og fikk sikkert justert på saker og ting de ikke likte? Eller var det bare spill for galleriet? At det brukes mange lure grep i politikken er heller ikke noen hemmelighet, så det er ikke bare å forså alltid.
Men i artikkelen som jeg linket til i forrige kommentar, så fikk man i hvertfall konstantert at det faktisk finnes uenighet om årsakene til miljøendringene, og at stormaktenes energi-interesser er en viktig faktor som henger nøye sammen med denne miljødebatten, og som styrer utformingen av reglene/avtalene som kommer framover.
http://www.aftenposte...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 28th 2007 at 5:22 pm
Ang. privatbilisme, sånn i tilfelle noen faktisk ikke har fått det med seg:
Bensinbiler kan bli forbudt om syv år:
http://www1.vg.no/bil...
Vil forby rene bensin- og dieselbiler:
http://www.aftenposte...
Og hva synes Bush om slikt?
Jo, han sa for årevis siden at det kunne bli aktuelt å forby bensinbiler og USA startet noe som ble kalt “The Freedom Fuel Initiative”.
De endret navnet i begynnelsen av 2003 til “President’s Hydrogen Fuel Initiative”. De har også noe som kalles “FreedomCAR (Cooperative Automotive Research)”.
Jeg husker at jeg syntes det utspillet mot bilisme som Bush kom med var veldig merkelig, spesielt siden Bush ikke akkurat er kjent for å være en miljøverner og siden USA er veldig opptatt av bilisme. “Klimaet” i klimadebatten den gang var veldig annerledes enn i dag.
Men når man setter seg inn i dette, så går det tydelig fram at motivet ikke handlet spesielt mye om miljø, men om at USA må bli mindre avhengig av olje. (Grunnet Peak Oil?).
—
Januar/februar 2003 – Det hvite hus informerer om FreedomCAR og Freedom Fuel:
http://www.whitehouse...
http://www.whitehouse...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 6:47 pm
Hei!
Så en artikkel i dag, som du sikkert synes er interessant, selv om selve årstallet sikkert kan diskuteres:
“Oljen slutt i 2047? Oljeselskapet BPs prognose for oljefremtiden er dyster.”
http://e24.no/makro-o...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende